مشق شب...

 

 

 

«مشق شب» فیلمی‌ست از عباس کیارستمی. به واسطه این‌که چندان اهل سینما و هنر هفتم نیست‌ام نام‌اش را هم نشنیده بودم. بر سبیل تصادف نیمه شبی با دوستان تماشای‌اش کردیم. 

می گوی‌‌اند ما ناگزیر به دو گونه با متن برخورد می کن‌ایم. گاه به دنبال حقیقت‌ایم و گاه خود را در سطرها می جوی‌ایم. مشق شب از آن دست متن‌ها بود که تمام خود را می‌شد در آن جست. تمام ناکامی‌ها و رنج‌هایی که برآیندش نسلی‌ست که ما‌ایم. 

نسلی که تشویق را نمی‌دانست و با تنبیه بارآمد. که مقهور قدرت بود و ارزش‌های تحمیل شده از سوی آن. که نمی‌توانست و اگر می توانست هم نمی‌خواست کامی بجوید و لذتی بچشد و بر فرض محال هم که می جست و می چش‌اید عذاب وجدان خرده لذت پنهانی را که به هزار مشقت و رنج برده بود حرام‌اش می کرد. بسیار باید گریست بر نسلی که ماایم و هنوز هم به هزار اندیشه و تقلا هیچ امید رهایی‌مان نمی رود.. 

آن نیمه شب را هم چون بسیاری دیگر شب‌ها به هزار زور و جبر چشم به هم نهادم. «مشق شب» را اگر یافت‌اید حتما تماشا کن‌اید... 

 

 

نظرات 9 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:13 ب.ظ

عزیزم توی این بیست و پنج سال فقط تلویزیون خودمون سی بار نشونش داده....فکر نمی کنی یه خرده زیادی آپتودیتی؟

سلام...
نوشته بودم در همان سطر اول که اهل فیلم و سینما نیست‌ام و به طریق اولی تماشاچی تلویزیونِ به گفته شما «خودمون»...

آوا جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:01 ق.ظ

من ندیدم این فیلم رو.اما
اینجوری که شمامیفرمایید
حتما دیدنیست....پس گر
یافتیمش به تماشایش
مینشینیم...............
ممنون بابت معرفی....
یاحق...

سلام دوست خوب...
حتما تماشا کن‌اید...

فاطمه شمیم یار جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:27 ق.ظ

سلاممم
فیلم های کیا رستمی همیشه حرفی برا گفتن داره...
در ضمن من که کلا خوره فیلم هستم ندیدمش ...چون اصلا تلویزیون نمی بینم (قابل توجه دوستی که تو کامنت اول فرمودن جسارتا عرض کنم فک نکنم تلویزیون دیدن ملاک آپ دیت بودن باشه).....

سلام بانو...
من هم گمان‌ام نمی‌رود این فیلم با این مختصات از تلویزیون قابل پخش باشد. گویا اشتباهی فرموده باش‌اند...

دکولته بانو جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:51 ب.ظ

حاج آقا ... باریک الله آپدیت ...
دلم خواست حتما ببینمش ...

سلام دوست ترین...
ارادت...

رضا فتوحی شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:57 ب.ظ

سلام
چقدر اینجا خوب شده...
بوی زندگی میاد

محبوب یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:57 ق.ظ http://mahboobgharib.blogsky.com

من هم ندیدم این فیلم رو استاد ... اما حالا که بعد از یه عمری حاج آقا ما رو به دیدن فیلمی بشارت داده ان، باید حتما رفت و پیدا کرد و دید... باشد که رستگار شویم ... اگر بشود البته!

هر چند ما کوچکتر از اونیم که بخوایم با نظرات ِ بزرگی چون شما موافق باشیم ... اما چون خودمان جزء رنج دیدگان نسلی هستیم که از آن سخن می رانید، باید بگویم که با سخنان شما به طرز خفنی موافقیم

سلام رفیق خوب...
ارادتمندیم و شرم‌سار محبت...
بزرگی خود پیداست از وجنات‌تان دوست خوب‌ام...

پریسا یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ب.ظ http://parisaeftekhar.blogfa.com

مشق شب هر شبمان بوده همین عذاب وجدان لذت پنهانیمان که گفتید

سلام بانو...
تعبیر زیبایی‌ست. دقیقا همین بوده...

[ بدون نام ] دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:13 ب.ظ

حلالم کن ...من دو اشتباه کردم...علاوه بر اینکه در آنروز با حس و حال بدم کامنت گذاشتم....فیلم مشق شب کیارستمی رو با فیلم خانه دوست کجاست عوضی گرفتم....ببخش هم به خاطر لحنم هم به خاطر زودداوری

انرژی سه‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:55 ق.ظ http://www.magicenergy

کاملا موافقم. به نسلی که با تنبیه بار آمده باید گریه کرد.
حتما این فیلم رو می بینم.

سلام دوست خوب...
ادرس وبلاگ‌تان خطاست گویا. موفق نشدم خدمت برسم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد